Jäsenasiat

MUUTOKSET JÄSENYYDESSÄ

Kun osoitteesi tai nimesi muuttuu, ilmoita siitä sähköisessä asiointijärjestelmässä Jässärissä tai jäsenasiainhoitaja Sari Papinniemelle, saripapinniemi@gmail.com

Ilmoita yhdistyksellesi myös, kun olet poissa palkallisesta työstä (äitiysloma, hoitovapaa, opiskelu, varusmies-, siviilipalvelu, ulkomailla, pidempi sairasloma, työttömyys, eläkkeellä, vuorottelu- tai virkavapaa) tai jos vaihdat yhdistystä.

MUISTA käydä päivittämässä yhteystietosi JÄSSÄRISSÄ, lisää sähköpostiosoitteesi näin saat jytypostia liitolta sekä yhdistykseltä.

------------------------------------------------------------------------------

JÄSENMAKSU 2024

Työssä oleva jäsen maksaa prosentuaalista jäsenmaksua. Jäsenmaksu on 1,32 % ennakonpidätyksen alaisesta palkasta. Jäsenmaksu maksetaan myös osa-aikatyöstä ja työstä, jota teet saadessasi soviteltua työttömyyspäivärahaa. Vaivattomin tapa maksaa jäsenmaksu on antaa työnantajalle valtakirja, jolla jäsen valtuuttaa työnantajan perimään jäsenmaksun suoraan palkasta.

Opiskelijajäsenyys on maksuton.

Varusmies- ja siviilipalvelusaika on vapautettu jäsenmaksusta.

Euromääräinen jäsenmaksu

Euromääräinen jäsenmaksu on 7€/kk. Euromääräistä jäsenmaksua maksavat jäsenet, jotka vähintään kolmenkymmenen (30) päivän ajaksi ovat jääneet vaille varsinaista palkkaa: virkavapauden tai työloman, opiskelun, karenssin, sairauden tai tapaturman aiheuttaman työkyvyttömyyden vuoksi tai ovat äitiys-, isyys-, vanhempainlomalla tai hoitovapaalla. Myös määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä olevat maksavat euromääräistä jäsenmaksua.

Kannatusjäsenmaksu

Kannatusjäsenmaksu on 80€/vuosi. Kannatusjäsenmaksu maksavat jäsenet, jotka ovat jääneet eläkkeelle ja jäävät yhdistyksen jäseneksi. Yhdistys laskuttaa jäsenmaksun kerran vuodessa. Kannatusjäsenille vapaa-ajan tapahtumiin osallistuminen on eri hintaista tapauskohtaisesti.

Työttömyyskassan maksamat etuudet

Työttömyyskassan etuudesta (työttömyyspäiväraha, koulutustuki jne.) peritään prosentuaalinen jäsenmaksu, joka sisältää vain liittojäsenmaksun. Työttömyyskassa perii sen suoraan etuudesta jäsenen valtuutuksen perusteella.

Yrittäjän jäsenmaksu

Jos jäsen siirtyy yksityisyrittäjäksi, hän voi säilyttää jäsenyyden 18 kuukauden ajan. Hän maksaa euromääräisen jäsenmaksun 7€/kk.

Jäsenyydestä eroaminen tai eläkkeelle jääminen

Jos eroat Jytyn ja Jyty Saimaa ry:n jäsenyydestä, niin ilmoita siitä jäsenasiainhoitajalle saripapinniemi@gmail.com tai sähköisesti jasenrekisteri@jytyliitto.fi tai p. 020 789 3720. Muista mainita mistä lähtien ero on voimassa ja eroatko myös työttömyyskassan jäsenyydestä.

Jos jäät eläkkeelle, niin jäsenyytesi on voimassa sen vuoden loppuun jolloin jäät eläkkeelle, jos niin haluat. Voit myös erota aiemmin. Ilmoita tekemästäsi valinnasta jäsenasiainhoitajalle saripapinniemi@gmail.com.

Voit erota yhdistyksestä tai jatkaa yhdistyksen kannatusjäsenenä. Kannatusjäsenmaksu on 80 euroa vuodessa ja sitä aletaan periä ensimmäisestä täydestä eläkevuodesta alkaen.
Lähetämme vuosittain laskun kannatusjäsenille.

Kannatusjäsenellä on syys- ja kevätkokouksissa läsnäolo- ja puheoikeus, mutta ei äänioikeutta eikä vaalikelpoisuutta Jytyn toimielimiin. Hän voi myös osallistua yhdistyksen vapaa-ajantoimintaan.

Liittovakuutukset (vapaa-ajan tapaturmavakuutus ja matkustajavakuutus) päättyvät sen vuoden lopussa, jolloin varsinainen jäsenyys päättyy, mutta kannatusjäsen voi ottaa jäsenetuhintaisen Ryhmäsampo Primus -henki- ja tapaturmavakuutuksen.

Kannatusjäsenelle ei lähetetä Jyty-lehteä. Jäsenkortti uusitaan neljän vuoden välein.

(Eläkkeelle jäänyt voi liittyä myös yhteistyöyhdistyksemme Jytysenioreiden jäseneksi. Jäsenmaksu Jytysenioreissa on 16 euroa/vuosi. Jytyseniorit tilaa jäsenilleen lehden. Lue lisää Jytysenioreiden toiminnasta (jytyseniorit.jytyliitto.net) Yhdistys purkautuu vuonna 2024.

Erottuasi jäsenyydestämme, muista ilmoittaa palkanlaskentaasi, että jäsenmaksun perinnän voi lopettaa.

HUOM! Työpaikkaa vaihtaessasi, muista toimittaa valtakirja palkanmaksuun jäsenmaksuperintää varten. Tarkistathan palkkakuitistasi, että jäsenmaksu on peritty.